Erschreckend aber wahr - mehr als die Hälfte der 500 deutschen Top-Unternehmen haben kein Web Analytics Verständnis

Wie OgilvyBrains in einer eigenen Studie herausfand, nutzen weniger als die Hälfte der deutschen Top-500-Unternehmen Web Analytics für die eigene Website. Zusätzlich wurde untersucht, wie bei den Top-50-Banken Web Analyse zum Einsatz kommt: hier sind es gerade einmal 25%, die die eigene Website analysieren.

Die Studie stützt sich jedoch auf eine WASP-Untersuchung. Eventuell kann es hier also zu Abweichungen kommen, da wir alle wissen, dass WASP ("Web Analytics Solution Profiler") nicht immer komplett richtig liegt. Trotzdem ein erschreckendes Ergebnis.

Ein Auszug der englischen Pressemitteilung:
In recessionary times consumers are spending more time at home - and online. This so-called Cocooning trend increases the importance of the web as a communication and sales platform. And yet, more than half of Germany´s Top 500 companies are neglecting customer needs on the Internet. This is the conclusion of the WASP survey carried out by strategic consultancy, OgilvyBrains.

In January and February 2009, OgilvyBrains analyzed the websites of Germany´s 500 largest companies in terms of turnover and the top 50 national banks as to whether their website uses a tool-based web controlling program to analyze customers and visitors to the site. Over half of the companies surveyed did not have this facility. This means the company does not have access to detailed information about customer and visitor behavior on their site and, hence, cannot improve its performance and functionality accordingly.

Web Analytics ist nicht auf der Prioritätenliste der Top Unternehmen
Web Analytics steht nicht auf der Prioritätenliste der Unternehmen

The use of tool-based web controlling varies considerably from one industry to another. For example, only 25 percent of Germany´s top banks have this kind of tool installed on their website. Energy providers are also below average in terms of usage. The telecommunication and transportation industries, on the other hand, are better equipped.

According to Bert Klingsporn, the WASP survey has one main conclusion: "The consumer´s heavy Internet use is not mirrored by adequate corporate web controlling in Germany. Often it is little things that stop potential customers completing their purchase. Recognizing and understanding these barriers and adapting the website accordingly can lead to billions in earnings potential."

OgilvyBrains untersucht Web Controlling

The survey was designed to identify whether one of the approximately 120 commercial web-controlling tools was in use. The survey differentiates according to industry and complexity and level of analysis of the tools in use.

Bei meiner Untersuchung der DAX-Unternehmen (März 2007 und Oktober 2008) kam es ja zu ähnlich negativ überraschenden Erkenntnissen: DAX-Unternehmen nutzen kaum Web Analytics

Und ich dachte, deutschen Unternehmen (zumindest den Top-Unternehmen) wäre mittlerweile bewusst geworden, wie wichtig die Analyse der Internet-Aktivitäten ist. Dies scheint nicht der Fall zu sein. Es geht also im deutschen Markt weiterhin um ein Aufwecken der Marketingverantwortlichen! Die englische Pressemitteilung hat übrigens folgende Überschrift: Web Controlling Has Potential to Earn Billions...